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“Oskar Holweck is considered to be the pioneer of paper art in Europe.”
(Britta Kuth in the exhibition catalog “100 x Paper” at Villa Zanders).

Oskar Holweck is considered THE pioneer of paper art, ever since he started using industrial paper as his artistic material in 1956.
Born in St. Ingbert/Saar in 1924, Oskar Holweck studied in Saarbrücken and Paris. While his early ink and graphite works still used paper in the traditional sense as a support material, he created his first paper reliefs as early as 1958, which interpreted paper as a sculptural material in which phenomena of light, space and time were made manifest. Holweck had now found his subject and his material. The use of industrial paper and the consistent focus on the non-colour white became programatic for his work.

He described his working method vividly: “When working with paper, this means: Bending, creasing, crumpling, folding, creasing, pressing, squeezing, compressing, stretching, scoring, piercing, tearing, slitting, cutting, gluing, knocking, beating, drilling, sawing, etc. to singeing, heating, burning.”
Since 1958 he exhibited with the Zero group and since then took part in hundreds of important national and international exhibitions. His work is to be found in numerous international museums and private collections. Although he was invited to participate at Documenta in 1959 and 1972, he declined both times for personal reasons.
Oskar Holweck died in Sulzbach in 2007.

DE

Oskar Holweck gilt als DER Pionier der Papierkunst, seit er 1956 begann, Industriepapier als sein künstlerisches Material zu verwenden.
1924 in St. Ingbert/Saar geboren, studierte Oskar Holweck in Saarbrücken und Paris. Während er in seinen frühen Tusche- und Graphitarbeiten noch Papier im traditionellen Sinne als Trägermaterial verwendet, entstehen bereits 1958 erste Papierreliefs, die Papier als skulpturales Material interpretieren, in dem Phänomene von Licht, Raum und Zeit manifest werden. Holweck hatte nun sein Thema und sein Material gefunden. Die Verwendung von Industriepapier und die konsequente Fokussierung auf die Nicht-Farbe Weiß wurden programmatisch für sein Werk.

Anschaulich beschrieb er seine Arbeitsweise: “Mit Papier arbeiten, das heißt: Biegen, knicken, zerknüllen, falten, pressen, quetschen, stauchen, dehnen, ritzen, durchstechen, reißen, schlitzen, schneiden, kleben, klopfen, schlagen, bohren, sägen usw. bis hin zum Sengen, Erhitzen, Verbrennen.”
Seit 1958 stellte er mit der Gruppe Zero aus und nahm seither an hunderten wichtigen nationalen und internationalen Ausstellungen teil. Seine Werke sind in zahlreichen internationalen Museen und Privatsammlungen zu finden. Obwohl er 1959 und 1972 zur Teilnahme an der Documenta eingeladen wurde, lehnte er diese beide Male aus persönlichen Gründen ab.
Oskar Holweck starb im Jahr 2007 in Sulzbach.

Oskar Holweck

29 IX 84/ 4

1984, Paper, 100 x 70

Oskar Holweck

16/VI 71/4

1971, Paper, 100 x 70 cm

Oskar Holweck

16 VIII 83/1

1983, Paper, 100 x 70 cm

Oskar Holweck

25 VII 74/3

1974, Torn Paper, 70 x 100 cm

Oskar Holweck

A 66 72

1972, Paper, 100 x 70 cm

Oskar Holweck

31 VII 74/13

1974, Torn Paper, 70 x 100 cm

Oskar Holweck

Tagebücher (Exhibition view)

1983, Paper, 42 x 54 cm

Oskar Holweck

Exhibition view

1969 - 88, Paper

Oskar Holweck

Exhibition view

1969 - 88, Paper

Oskar Holweck

2/12 IV 69 (detail)

1988, Paper, 120 x 90 cm